Labels

I Love You (3) lagu fav (1) perasaan (38) TTC (44)

Tuesday, April 19, 2011

Pada yang tak reti bahasa gak..

‘Bila nak dapat anak’ atau ‘kenapa tak dapatkan rawatan’. Soalan spt ini sebenarnya tidak perlu diajukan kerana soal anak dan kesuburan adalah kuasa Tuhan. Ramai bukan sekadar bertya tetapi cuba jadi penasihat dgn menyarankn pelbagai kaedah, termasuk rawatan tradisional. Mereka mungkin berniat baik, tetapi mereka tidak sedar ia sudah keterlaluan dan melanggar hak peribadi orang lain.

Dipetik daripada : http://tipskahwin.com/tips-merancang-keluarga/rawatan-kesuburan-adalah-proses-panjang-mahal-dan-tidak-menjanjikan-kejayaan-tinggi/

SEBELUM anda membuka mulut untuk bertanya ‘bila hendak menimang cahaya mata’ kepada pasangan yang sudah lama mendirikan rumah tangga tetapi masih berdua, fikirkan semula dan timbangkan masak-masak sama ada soalan itu perlu atau tidak, walaupun rasa ingin tahu membuak-buak.(tak payah la sibuk sibuk nak tahu, korang bukan nak tahu sangat pun sebenarnya, nak menyibuk je lebih...soalan bila? tu umpana korang tanya bila nak beli baby kat jusco? or bile nak order baby kat kilang QXY? Bukan semudah beli barang ok!)

Jika pertanyaan hanya sekadar menjadi ‘pemanis mulut’ untuk menyapa, baik lupakan saja niat baik anda itu. (Banyak lagi soalan lain boleh tanya sebagai 'pemanis mulut').

Atau jika ada yang beranggapan dengan bertanyakan soalan seperti itu menandakan keprihatinan atau cuba tanda ambil berat, anda sebenarnya silap kerana ia jelas menunjukkan anda sebenarnya tidak sensitif terhadap perasaan orang.(YESSS...anda memang tak sensitif langsung and tak tahu nak jaga hati orang sebab korang memang takde hati perut dan perasaan)

Mungkin ada yang berkata, sekadar bertanya apa salahnya. Betul, memang tidak salah untuk bertanya tetapi bagi pasangan yang tiada anak, pertanyaan begini sebenarnya sangat berbisa dan bisanya terus menusuk ke dalam hati. (Salah salah salah...dan tetap salah..jangan tanya ok!)

Tiada pasangan berkahwin yang tidak mahu anak; bezanya belum ada rezeki untuk mereka. Ketiadaan rezeki ini juga mungkin disebabkan masalah kesuburan, sama ada pada suami (40 peratus) dan isteri (40 peratus). Manakala 20 peratus lagi puncanya tidak diketahui dan hanya takdir Tuhan yang akan menentukannya. (Bace betul betul!! Kuasa dan takdir TUHAN....even 40% + 40% tu pun kuasa Tuhan jugak....)

Penyelaras Pusat Kesuburan Konsep, Hospital Service Damai (DSH), Toh Lu Yee, berkata kajian yang dilakukan Freeman et al ke atas 100 lelaki dan 100 wanita mendapati, 49 peratus wanita dan 15 peratus lelaki mengatakan isu kesuburan adalah perkara paling menyedihkan sepanjang hidup mereka.

Malah, Baram et al pula mendapati, 13 peratus wanita yang gagal mendapat anak selepas menjalani rawatan persenyawaan In-Vitro (IVF) mempunyai keinginan tinggi untuk membunuh diri kerana terlalu kecewa. (mintak dijauhkan hendaknya)

Manakala ada kajian lain menunjukkan pasangan yang berdepan masalah kesuburan mempunyai kecenderungan tinggi mengalami kemurungan.

Pertanyaan ‘bila hendak dapat anak’ atau ‘kenapa tidak dapatkan rawatan’ menyebabkan ramai wanita mengelak menghadiri majlis keramaian seperti kenduri atau perjumpaan kawan lama supaya tidak dihujani soalan menyedihkan ini.

Soalan seperti ini sebenarnya tidak perlu diajukan kerana tiada siapa dapat memberi jawapan. Soal anak dan kesuburan adalah kuasa Tuhan dan ia di luar kawalan setiap manusia.
Bahkan, ramai bukan sekadar bertanya tetapi cuba menjadi penasihat dengan menyarankan pelbagai kaedah, termasuk rawatan tradisional yang tiada bukti keberkesanannya. (Saya hanya percaya dan akan dengar nasihat kawan-kawan yang sama-sama TTC sahaja..yang lain dok diam2 ok..)

Mereka mungkin berniat baik, tetapi mereka tidak sedar ia sudah keterlaluan dan melanggar hak peribadi orang lain. Tidak perlu memberi nasihat, kecuali jika diminta.

Sedihnya, soalan seperti ini biasanya tertumpu kepada isteri dan jarang diajukan kepada suami. Ini menyebabkan wanita mudah berasa sedih, kecewa, rendah diri dan ada kalanya lebih suka mengasingkan diri daripada bercampur dengan masyarakat.

Suami dan isteri mempunyai kebarangkalian sama untuk mengalami masalah kesuburan. Justeru, isu menyalahkan satu pihak sepatutnya tidak timbul hinggalah mereka menjalani pemeriksaan kesuburan.
Ketepikan cakap-cakap orang kerana ia tidak membantu menyelesaikan masalah anda, sebaliknya boleh membuat anda dan pasangan lebih sedih serta tertekan.

Sebaliknya, Toh menyarankan pasangan yang tidak mendapat anak selepas setahun berkahwin (enam bulan jika isteri berumur 35 tahun ke atas) menjalani pemeriksaan kesuburan. Ini membolehkan mereka mengetahui kaedah yang boleh digunakan untuk mendapatkan zuriat.

Lelaki yang ada masalah kesuburan (kurang sperma) biasanya sukar dan malu untuk membincangkan masalah mereka. Malah, mereka tidak tahu bagaimana hendak menerangkan keadaan itu kepada pasangan, berasa rendah diri dan hilang keinginan seksual sehingga tidak mahu mengadakan hubungan kelamin dengan isteri.

Jika masalah berpunca daripada isteri, suami perlu memberi sokongan sepenuhnya kerana rawatan untuk mengatasi masalah kesuburan wanita biasanya lebih susah dan memakan masa lama. Sokongan dan kerjasama suami memudahkan proses rawatan, selain mengeratkan kembali hubungan yang semakin suram,” katanya.

Bagaimanapun, isu emosi pasangan yang tiada anak jarang diberi perhatian dalam rawatan kesuburan. Malah, ada kalanya pasangan sendiri tidak tahu rawatan apa diberikan kepada mereka.
Persediaan minda sebenarnya antara elemen penting dalam rawatan kesuburan supaya pasangan boleh menerima keputusan rawatan dengan baik.

Menurut Toh, tekanan berlebihan boleh merangsang penghasilan hormon prolaktin yang merencat proses ovulasi (penghasilan telur pada wanita) dan mengganggu pengeluaran sperma suami.
Tekanan juga boleh mengakibatkan lelaki mengalami masalah ereksi, bagaimanapun biasanya masalah kesuburan menyebabkan pasangan tertekan.

Mengapa kaunseling penting sebelum, semasa dan selepas rawatan kesuburan? Kata Toh, prosedur rawatan kesuburan itu sendiri boleh menyebabkan tekanan emosi.

Sebelum mendapatkan rawatan kesuburan, pasangan perlu faham masalah yang mereka hadapi. Rawatan kesuburan adalah proses panjang, mahal dan tidak menjanjikan kejayaan tinggi. Justeru, mereka perlu ada persediaan minda sebelum menjalani rawatan.

Antara faktor lain yang perlu difikirkan ialah kewangan, masa (mungkin perlu mengambil cuti bagi wanita bekerja), sokongan dan kerjasama suami serta kerahsiaan kerana masalah kesuburan adalah isu sensitif bagi kebanyakan pasangan. (So, again...ditegaskan tak perlulah nak menyibuk, definitely kami ada usaha dan inisiatif sendiri untuk dapatkan zuriat, tapi kami tak perlulah nak canang satu dunia setiap kali kami pg check up ke ape ke pada orang-orang yang tak TTC, sebab nanti korang tanya lagi dan tak kan faham pun)

Rawatan paling murah ialah hubungan kelamin terancang dan biasanya pasangan dinasihat melakukan sehingga enam cubaan saja (enam kali kitaran haid). Jika tidak berjaya, boleh beralih ke rawatan seterusnya supaya dapat menjimatkan masa dan wang.

Kaedah seterusnya ialah permanian beradas yang menelan belanja antara RM750 hingga RM1,000; yang boleh dicuba hingga tiga kali.

Dalam kaedah ini ramai pasangan mula tertekan dan hanya mengadakan hubungan kelamin jika perlu. Malah, ramai putus asa apabila kaedah ini juga gagal dan mulai berasa rendah diri.

Begitu juga kaedah persenyawaan In-Vitro yang dianggap ‘roller coaster’ dalam rawatan kesuburan. Embrio yang disenyawakan juga ada kemungkinan tidak melekat di dinding rahim atau jika wanita berjaya mengandung, ada juga yang gugur selepas dua atau tiga bulan.

Bagi pasangan seperti ini, kesedihan akibat keguguran sama seperti berlaku kematian orang tersayang dan biasanya mereka takut hendak meneruskan rawatan kerana bimbang keadaan sama berulang. Jika keadaan ini berlaku, kesedihan dialami akan berganda.

Berdasarkan kajian, pasangan yang mendapat kaunseling didapati lebih bersedia menghadapi sebarang kemungkinan rawatan kerana mereka faham kesuburan bukan sesuatu yang boleh dikawal manusia. Rawatan canggih juga belum dapat menjanjikan kejayaan sepenuhnya.

Justeru, pasangan perlu ada sasaran dan tahu bila mereka perlu berhenti mendapatkan rawatan. Persediaan minda seperti ini perlu ada supaya mereka tidak mengalami kemurungan jika semua cubaan tidak berjaya.
Selain itu, pasangan perlu belajar cara mengatasi tekanan emosi seperti:


  • Berkongsi perasaan dengan pasangan, kaunselor, keluarga atau rakan. Untuk meluahkan masalah kepada rakan, pilihlah individu yang boleh dipercayai untuk menyimpan rahsia.




  • Banyakkan membaca dan mendapatkan maklumat terperinci mengenai rawatan.




  • Berkongsi perasaan dengan pasangan yang ada masalah sama.




  • Menyertai kumpulan sokongan dan mengetahui cara orang lain menangani masalah mereka.




  • Buat rancangan khas pada hari mendapat keputusan pemeriksaan. Seperti merancang makan malam romantik bersama pasangan. Jika keputusan negatif, rancangan perlu juga diteruskan untuk meredakan kesedihan.




  • Luangkan masa untuk diri sendiri seperti pergi bercuti.




  • Tahu bila perlu berhenti rawatan (sama ada untuk seketika) atau menghentikannya terus.


  • Terus memupuk hubungan erat dan mesra antara suami isteri.




  • Bagi pasangan yang mempunyai anak (dan berusaha mendapatkan anak kedua) mereka mungkin boleh membabitkan anak sepanjang rawatan. Tekanan emosi
    > Pasangan takut untuk mengetahui keputusan pemeriksaan.
    > Rawatan mengambil masa lama.
    > Rawatan tidak menjanjikan peratusan kejayaan yang tinggi.
    > Kos rawatan mahal.
    > Pasangan mengadakan hubungan kelamin apabila perlu (berjadual).
    > Pasangan putus asa apabila rawatan gagal.
    > Berasakan kemampuan diri terhad (tidak mampu berfungsi sebagai suami atau isteri).
    > Rendah diri.

    Kaunseling
    > Mendapat penjelasan mengenai sistem reproduktif.
    > Meluahkan perasaan terhadap keputusan pemeriksaan atau rawatan.
    > Sebagai tempat selamat dan selesa untuk meluahkan masalah serta berkongsi perasaan.
    > Mengetahui cara menyelesaikan masalah dan mengurangkan tekanan.
    > Membolehkan pasangan menjangka keputusan akhir rawatan dan cara menyediakan diri jika rawatan tidak berjaya.
    > Mengetahui rawatan kesuburan alternatif seperti permanian beradas (IUI) atau persenyawaan In-Vitro (IVF).





  • ©The New Straits Times Press (M) Berhad

    2 comments:

    1. hmm...susah bila menjadi orang macam kita ni...nak kena jawab mcam2 soalan..kalau takde sabar meamng makan penerajang derang tu..hehe

      ReplyDelete
    2. betul..kadang2 tu rase macam "ishhhh dye ni kena gak dgn aku kang"..cuma berani ckp je la...tak buat pun walau dlm hati dh mcm gunung berapi

      ReplyDelete

    Follow by Email